۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
FA
دانشگاه اصفهان

پژوهش یک جریان پویا و همیشگی مبتنی بر حرکت به سمت دانشگاه جامعه محور

.دکتر حمید بهشتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با حضور درپخش زنده برنامه گفتگوی هفته صدا و سیمای مرکز اصفهان به تشریح دانشگاه های نسل چهارم و برنامه های هفته پژوهش و فناوری استان پرداخت و اظهار داشت: پژوهش یک جریان پویا و همیشگی مبتنی بر حرکت به سمت دانشگاه جامعه محور است. امیدوارم در هفته پژوهش بتوانیم ، به درستی دردهای جامعه را درک و راه حل هایی علمی برای کاهش مشکلات کشور ارائه بدهیم.


دکتر  حمید بهشتی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان  با حضور درپخش زنده برنامه گفتگوی هفته صدا و سیمای مرکز اصفهان به تشریح  دانشگاه های نسل چهارم و برنامه های هفته پژوهش و فناوری استان پرداخت و اظهار داشت: پژوهش یک جریانی است که همواره باید در دانشگاه برقرار باشد. امیدوارم در هفته پژوهش بتوانیم ، به درستی دردهای جامعه را درک و راه حل هایی علمی برای کاهش مشکلات کشور ارائه بدهیم.

 به گزارش وب سایت خبری uinews  دکتر حمید بهشتی  در این مصاحبه به سوالات مجری پاسخ و فعالیت های گسترده دانشگاه اصفهان در حوزه ارتباط با صنعت و جامعه را تشریح نمود.

 پرسش های مجری برنامه و پاسخ های دکتر بهشتی  به شرح زیر است:

 بفرمایید که دانشگاه اصفهان در هفته پژوهش چه کارهایی انجام داده است و چه برنامه هایی داشته است؟ و قرار است چه اتفاقی در این هفته رخ دهد؟

لازم می دانم که در ابتدای صحبت خود به این نکته اشاره بکنم که بنده با وجود این که معاون آموزشی دانشگاه هستم، به نمایندگی از دانشگاه اصفهان در خدمت شما توضیحاتی ارائه می کنم. اعتقاد ما در دانشگاه اصفهان به عنوان بزرگترین دانشگاه جامع برتر کشور بر این است که خواسته یا ناخواسته دانشگاه های ما باید به سوی دانشگاه نسل چهارم بروند که دارای یک سری مشخصات و مختصاتی است. هفته پژوهش بهانه ای برای طرح برخی از موضوعات است، هرچند که موضوع پژوهش مربوط به یک هفته یا ده روز نیست. پژوهش یک جریانی است که همواره باید در دانشگاه برقرار باشد و ما بتوانیم از پتانسیل فرهیختگان کشور که شامل کلیه دانشجویان عزیز و اعضای هیات علمی و کسانی که ما را در دانشگاه حمایت می کنند، بتوانیم از این پتانسیل ها بهره مند شویم و مشکلات کشور را برطرف کنیم. در همین راستا برنامه های هفته پژوهش در دانشگاه اصفهان در سال 1400 را با شعار زنگ پژوهش برای آبادانی اصفهان از روز چهارشتبه 24 آذر آغاز کردیم که در روز چهارشنبه با حضور مسئولین از استانداری و دیگر ارگان ها و مدیران صنایع این بحث آغاز شد. از اسم آن نیز پیداست، زنگ پژوهش برای آبادانی اصفهان و برای آبادانی اصفهان اولین دغدغه ای که این روزها شهروندان ما را آزار می دهد و به طبع آن، ما به عنوان دانشگاهی را آزار می دهد، بحث آب است لذا ما نشست تخصصی را با ارائه راهکارهای اجرایی تحت عنوان زاینده رود من کو؟ نیز در برنامه هایمان داریم. باید ما به خواسته مردم پاسخ علمی بدهیم و اگر تصمیماتی در گذشته بوده است که الان آسیب آن را می بینیم بررسی کنیم و سعی در حل مشکلات داشته باشیم که با مشارکت بخش های مختلفی که در استان می توانند در این موضوع دخالت کنند، قابل حل خواهد بود. موضوع دیگری که می بینیم روز سه شنبه شب استانداری برای آن برخی تعطیلی ها را در نظر گرفتند، بحث هوا است. موضوع دوم نشستی بود که آن نیز با همکاران مختلف در بخش های مختلف استان برگزار می شود تحت عنوان هوا برای تنفس که شعار این نشست است. موضوعات زیست محیطی و موضوع آب، موضوعی نیست که وابسته به یک شاخه علمی باشد و نیازمند به همفکری تمام دیسیپلین های علمی مثل علوم پایه، علوم مهندسی و حتی علوم انسانی است و نیاز به همفکری و بررسی دارد. جای این کار در دانشگاه است و دانشگاه نیز سعی می کند از پس مطالعات و پژوهش ها نتیجه ای بیرون بیاورد که جامعه بپسندد و جامعه نیز این انتظار را دارد که انشالله بتوانیم از این امتحان پیروز بیرون بیاییم.

در نشست هایی که برگزار کردید، خروجی آن ها مشخص می شود؟ آیا مسئولین اجرایی استان و دستگاه هایی که مرتبط می شوند با این مشکلات، همراه شما هستند یا خیر؟

اگر ما دانشگاه را به عنوان یک مرجعیت علمی بپذیریم و رسالت دانشگاه، حل مشکلات هر کشوری است و البته نیاز به همراهی و همکاری ارگان های دست اندر کار دارد.

همین الان که در خدمت شما هستم، جلسه ای در دانشگاه اصفهان با حضور معاون پژوهشی دانشگاه با حضور نمایندگان مجلس درحال اجرا است. می خواهم خدمت شما بگویم که صرف انجام یک پژوهش و تولید یک سند به تنهایی پاسخگوی مشکلات نیست و به دنبال آن باید سایر ارگان ها، نمایندگان مجلس، روسای کارخانه جات، کلیه سازمان ها، استانداری، شهرداری همراه باشند و این یک همت جمعی را می طلبد. دانشگاه به عنوان جایی که می تواند کار مطالعاتی را پیش ببرد و همه کنار هم قرار بگیرند، می تواند مشکلی را حل کند. هدف ما واقعا به نتیجه رساندن است و به همین علت هفته پژوهش را بهانه کردیم و از نمایندگان مجلس خواهش کردیم که بیایند و نتایج پژوهشی که تا الان به ثمر رسیده است را بتوانند برای اجرا استفاده کنند.

آقای دکتر لطفا به سایر نشست هایی که در حال برگزاری است بپردازید؟

در ادامه برنامه ها به هرحال یکی از وظایفی که داریم بحث فرهنگ سازی در حوزه پژوهش است و ما باید به دانش آموزان خود بیاموزیم که پژوهش می تواند در اختیار بشریت برای ایجاد آسایش بیشتر قرار بگیرد لذا برنامه دیگری که داریم تحت عنوان تور پژوهش است که دانش آموزانی را از مدارس مختلف استان شناسایی کردیم و بازدیدهایی برای آن ها پیش بینی کردیم که دانش آموزان بیایند و ببینند که چه فعالیت هایی در دانشگاه انجام می شود و چه بسا بتواند برای دانش آموزان درسی باشد که یک مسیری را برای آینده خود متصور شوند. نشست دیگری تحت عنوان آسیب شناسی پژوهش است. شما سوالی در خصوص این که چقدر پژوهش ها توانسته است درد جامعه را درمان کند داشتید که پاسخ دیگر این سوال را در این نشست می بینم. در حقیقت عنوان این نشست آسیب شناسی پژوهش است. یعنی ما خود را ارزیابی می کنیم که پژوهش ما چقدر توانسته است درد جامعه را درمان کند.

تا کنون چقدر توانسته ایم این پژوهش ها را عملی کنیم؟

ببینید از شرایط ایده آلی که ما در نظر داریم فاصله داریم و باید به این اقرار کرد اما فعالیت های زیادی انجام شده است که در ادامه به شما خواهم گفت. ما در این نشست آسیب شناسی از کارفرمایان، مجریان طرح های پژوهشی، مدیران ارتباط با صنعت همه نشسته اند مواردی که حضرت عالی سوال می کنید را در همان جلسه بررسی می کنند که چقدر توانسته ایم کار را پیش ببریم. مشکلاتی مانند آب یا آلودگی هوا وجود دارد که مواردی نیست که با یک روز پژوهش بتوانیم بگوییم یک معجزه انجام می شود و مشکل حل می شود. این موارد نیازمند زمان و ایجاد هماهنگی بین بخش های مختلف جامعه است که بدیهی است، شاید به قوانین بالادستی ما که توسط مجلس شورای اسلامی قانون گذاری می شود، نیاز است و چه بسا مجبور باشیم در آن سطح کار کنیم. نشست تجلیل و تکریم از خیرین حوزه پژوهش را داریم. ما یک پتانسیل بسیار خوبی در استان اصفهان را داریم که خیرین در مدرسه سازی و دانشگاه سازی مشارکت می کنند. مقوله ای را باز کردیم که خیرین در امر پژوهش مشارکت کنند. بسیاری از پژوهش های ما نیاز به بودجه مشخص دارد و ما می توانیم از پتانسیل های موجود استفاده کنیم. خیرین بسیار بزرگی در استان اصفهان داریم که شناسایی شده اند و در این نشست از آن ها تجلیل کردیم و انشالله بتواند در آینده نتایج بهتری به ما نشان دهد. یک جشنواره دانش آموزی و تقدیر از دانش آموزان پژوهشگر هم داریم. ورود به دانشگاه را آموزش و پرورش می سازد و ما باید این فرآیند را پیوسته ببینیم و این پیوستگی را در هفته پژوهش در نظر گرفتیم که با دانش آموزانی که قرار است در آینده در دانشگاه کار پژوهش انجام دهند، ارتباط داشته باشیم. آخرین مراسمی که داریم، مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برگزیده استان است که در تاریخ یک دی ماه در تالار پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار خواهد شد. بحث آب و محیط زیست و آلودگی هوا یک روزه حل نمی شود اما پژوهش هایی داریم که به نتیجه رسیده است و در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی که به صورت مجازی از 24 آذر ماه دایر است نیز دستاوردهای پژوهشی ارایه شده است. شایان ذکر است، لازم به یادآوری است که در زمان تحریم  اجازه ورود برخی محصولات به کشور داده نمی شد و اگر هم اجازه داده می شد، قیمت بسیار بالایی داشت ،  به حمداله در حال حاضر بسیاری از محصولات در داخل کشور با انجام همین پژوهش ها درحال تولید است و تجاری سازی شده است. یعنی پژوهش آغاز شده است، تمام مراحل مختلف پژوهش را طی کرده است، به محصول اولیه رسیده است، محصول اولیه تست شده است و الان در خط تولید قرار گرفته است و به فروش می رسد.

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اصفهان در روز یکم دی ماه از ساعت 14 تا 17 در مرکز همایش های پیامبر اعظم دانشگاه اصفهان برگزار می شود که در حقیقت بیست و چهارمین مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان اصفهان است. حدود 500 طرح پژوهشی داوری شده است که داوری ها توسط 70 نفر از اساتید و با کمک صنایع داوری ها انجام شده است. از 8 کارگروه علوم پزشکی، کشاوری دامپروری علوم پایه علوم انسانی فنی مهندسی هنر و معماری دستگاه های اجرایی فناوری و کارفرمایان تجلیل به عمل خواهد آمد.

 

در دنیای امروز خواسته یا ناخواسته باید به این سمت برویم و چیزی نیست که ما انتخاب کنیم و اگر بخواهد دانشگاه ها دوام پیدا کند و به جامعه کمک کند باید به سمت دانشگاه نسل چهارم برود. دانشگاه نسل چهارم جزء مشخصه هایش، آموزش، تحصیلات تکمیلی، روابط بین الملل و امور فرهنگی است و این موارد از هم گسیخته نیستند و همه این موارد باهم به صورت یکنواخت برای رسیدن به یک هدف هستند.

 رییس محترم دانشگاه اصفهان، معرفی دانشگاه اصفهان به وزارت علوم را تحت عنوان دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز معرفی کرده اند. این در حقیقت یک دانشگاه نسل چهارم است. ما متاسفانه بعضی وقت ها فکر می کنیم وقتی صحبت از فناوری می کنیم، علوم پایه و مهندسی در ذهن ما می آید اما در صورتی که این گونه نیست. دنیای امروز، علوم انسانی است که برای بسیاری از موارد تعیین تکلیف می کند. بنابراین بدون حضور مسائل فرهنگی، بدون در نظر گرفتن مسائل انسانی در پژوهش ها، هیچ پژوهشی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید و ما بخواهیم یا نخواهیم برای بقای خود نیاز است که دانشگاه های ما به سمت نسل چهارم بروند که با برنامه ریزی های دقیق توسط وزارت خانه و همکاران در دانشگاه به این نتیجه برسیم.

ارتباط بین آموزش و پرورش و دانشگاه در طول سال نیز وجود دارد؟

به دلیل شرایطی که در آن قرار گرفته بودیم و الحمدالله مقداری وضعیت کرونا رو به بهبودی است، دو سالی بود که این مسئله کم رنگ شده بود و به هرحال سلامتی افراد بود اما قبل از آن همواره از این گونه فعالیت های مشترک که می تواند انجام شود، استقبال می کردیم و کار ما را راحت تر می کند. دید دانش آموزی که قرار است از طریق کنکور وارد دانشگاه شود را باز می کند و باعث می شود کار ما در دانشگاه آسان تر انجام شود. همکاری همواره بوده است و مدارس مختلف بازدید می کردند و جزء افتخارات ما است که می توانیم این کار را انجام دهیم.

 

تاریخ:
1400/09/28
تعداد بازدید:
3978
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان، میدان آزادی، دانشگاه اصفهان
کدپستی: 8174673441
تلفن: 2640-03137932128 تلفکس: 03136687396
Powered by DorsaPortal