ویرایش 2.1.1- مهر
1402
محمّد منصوری
بروجنی
دانشگاه اصفهان
M_mansouri@ui.ac.ir
Mansoori66@gmail.com
1
هدف
آشنایی دانشجو با مفاهیم بنیادین حقوق اداری و چارچوب اصلی دستگاه
اداری ایران.
2
منبع
منبع اصلی:
حقوق اداری (1)؛ آقایی طوق، مسلم، و لطفی، حسن؛ شرکت سهامی انتشار؛ چاپ سوم:
1401.
از منبع اصلی در این طرح درس تحت عنوان «کتاب» یاد شده است.
منابع مؤثر در تدوین درس:
- حقوق اداری؛ طباطبایی
مؤتمنی، منوچهر؛ انتشارات سمت؛ ویراست چهارم.
-حقوق اداری؛ امامی، محمد، و استوار سنگری، کورش؛ انتشارات میزان.
جلد اول.
سایر منابع مورد استفاده به فراخور در فایلهای ارائه یا طرح درس،
مورد ارجاع قرار میگیرد.
3
شیوه
دانشجویان پیش از آغاز هر جلسه مباحث معینشده برای بخش مطالعهٔ آن
جلسه را مطالعه کرده و در جلسهٔ حضوری ارائهای توسط مدرس راجع به آن درس
به عمل میآید. طول کلاس درس طبق استاندارد دانشگاه اصفهان به ازای هر واحد 50
دقیقه است که در جلسات دو ساعتهٔ هفتگی به صورت دو نوبت حداکثر 50 دقیقهای با یک
استراحت ده دقیقهای بین این دو نوبت برگزار میگردد.
فایلهای ارائهٔ جلسات یا سایر فایلهای ضروری از طریق این
پیوند قابل دسترسی است.
دانشجویان میتوانند از طریق ایمیل یا پیام سامانهٔ آموزش مجازی
دانشگاه با مدرس تماس بگیرند.
دانشجویان میتوانند انتقادات و پیشنهادهای خود را به صورت ناشناس نیز
از طریق این پیوند ارسال کنند.
4
طرح
جلسات
4.1
عمل
اداری
·
عمل اداری
·
ملاکهای تفکیک
عمل سیاسی از عمل اداری
مطالعه: کتاب، صص 7-18. صص 128 (از مبحث اول)-142. صص
377-379
4.2
کیفیت
مطالعهٔ حقوق اداری
·
موضوعات حقوق اداری
·
ویژگیهای
مطالعاتی حقوق اداری
·
اصول و ارزشهای
حقوق اداری
·
سازمان کلان
مجریه
مطالعه: کتاب، صص 31-80 (به استثنای صص 60-70)
4.3 تقسیمات کشوری و عناصر آن
·
اصول تقسیمات کشوری
·
عناصر تقسیمات
کشوری
مطالعه: کتاب، صص 91-120
4.4 واحدهای تقسیمات کشوری
·
واحدهای تقسیمات
کشوری
·
مستثنیات
تقسیمات کشوری
·
مسئولان واحدهای
تقسیمات کشوری
مطالعه: کتاب، صص 142-153
آزمونک
4.5 عدم تمرکز محلی اداره
·
تفکیک امر محلی
از امر ملی
·
نحوهٔ تصمیمگیری
در امور محلی
·
سلسلهٔ مراتب
اداری
مطالعه:
1- کتاب؛ صص 81-91
2- زارعی، محمدحسین؛
رضائی زاده، ملیحه؛ «حکومت محلی در کشورهای فدرال و یکپارچه»؛ مجله تحقیقات حقوقی،
پاییز1390 - ویژه نامه شماره 6 - صص 281 تا 309.
4.6 انتخاب و وظایف شوراها
·
انتخابات شوراها
·
راهاندازی
شوراها
·
وظایف شوراها
مطالعه: کتاب، صص
193-229.
4.7 نظارت بر شوراها
·
انواع بازبینی
اعمال شوراها
·
تخلفات اعضای
شورا
·
هیئت تطبیق
مصوبات شوراها
·
هیئتهای حل
اختلاف و رسیدگی به شکایات
مطالعه: کتاب؛ صص 229-258.
آزمونک
4.8 عدم تراکم اداری و عدم تمرکز فنی
·
واگذاری
اختیارات فوقالعاده
·
کفالت اداری
·
مفهوم عدم تمرکز
فنی
·
ویژگیهای
دستگاههای مستقل فنی
·
نظامهای صنفی
یا حرفهای
·
شخصیت حقوقی
مطالعه: کتاب، صص 121-128(تا مبحث اول)؛ صص153-193.
4.9
خدمات
اداری دولت: خدمات عمومی و پلیس اداری
·
مفهوم پلیس
اداری
·
انواع اقدامات
پلیسی
·
کالای عمومی:
انواع نقش دولت در ادارهٔ جامعه
·
خدمات عمومی
·
کمکهای عامالمنفعه
مطالعه: جلالی، محمد؛
کامیاب؛ میثا؛ «مقدمهای بر شناخت مفهوم پلیس اداری در ایران با مطالعهی تطبیقی
در حقوق فرانسه»؛مجلهٔ مطالعات حقوق تطبیقی؛ بهار و تابستان 1397، دوره نهم -
شماره 1؛ صص 67- 86.
4.10
اعمال
یکجانبهٔ اداری
·
انواع ابزارهای
اداره: عمل یکجانبه اداری (عمل اداری به معنای اخص) و عمل دوجانبه اداری (قرارداد
اداری)
·
شرایط صحت عمل
اداری
·
تصمیمات اداری و
مسائل حقوقی پیرامون آن
·
آییننامههای
اداری و مسائل حقوقی پیرامون آن
مطالعه: کتاب، صص 18-31. صص
60-70.
4.11
ادارهٔ
اموال عمومی
·
انواع اموال
عمومی
·
اصول ادارهٔ
مشترکات عمومی
·
نگهداری اموال
دولتی در قانون محاسبات عمومی و آییننامهٔ اموال دولتی
آزمونک
مطالعه: کرمی،
حامد؛ «راهکارهای حقوقی حمایت از اموال عمومی»؛ فصلنامه دانش حقوق عمومی؛ سال پنجم،زمستان
1395؛ شماره36؛ صص. 1-22.
4.12
حکومت
قانون
·
مفهومشناسی
·
شرایط قانونی
بودن اداره
مطالعه: کتاب، صص 258-286
4.13
قلمرو
دیوان عدالت اداری
·
نظارت قضایی و
انواع آن
·
حدود نظارت
قضایی بر اداره
مطالعه: کتاب، صص 286-313
4.14
رسیدگی
در شعب دیوان عدالت اداری
·
رسیدگی بدوی
·
رسیدگی تجدید
نظر
·
اعادهٔ دادرسی
·
دستور موقت
مطالعه: کتاب؛ صص 313-346
4.15
رسیدگی
در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری
·
حدود صلاحیت
دیوان عدالت اداری راجع به نظامات
·
رأی وحدت رویه ؛
رأی ایجاد رویه
·
اجرای آرای هیئت
عمومی
·
بازنگری آرای
هیئت عمومی
مطالعه: کتاب؛ صص 349-375
آزمونک
5
ارزشیابی
دانشجویان طبق آییننامهٔ آموزشی دانشگاه موظف به حضور در کلیهٔ
جلسات کلاس هستند. غیبت بیش از سه جلسه در پایان ترم در سامانهٔ گلستان گزارش میشود.
در چهار جلسه، طبق برنامهٔ تعیینشده آزمونکی به ارزش 2 نمره
(مجموعاً 8 نمره) از مطالعهٔ دانشجو (از جلسهٔ بعد از آخرین آزمونک تا مطالعهٔ
همانجلسه) به عمل میآید. مجموع نمرات آزمونکها با ضریب 1.2 محاسبه میگردد.
برای شرکت در آزمونک حضور در جلسهٔ درس الزامی است، مگر تحت شرایط خاص و عدم شرکت
غیر حضوری بیش از دو نفر در آزمون.
دانشجویان در جلسات کلاس موظف به مشارکت از طریق طرح پرسش، ایراد،
نکته و نظر هستند. برای هر مورد مشارکت مؤثر به تشخیص مدرس، 0.75 نمره تا سقف 3 نمره منظور میگردد.
آزمون پایان ترم که شامل آزمون تشریحی از مطالب کتاب است به ارزش 4
الی 5 نمره و مسئله یا مسائلی به ارزش 4 الی 5 نمره از مجموع مطالب تدریسشده و بخش
مطالعهٔ دانشجو است.