این کتاب، نخستین کتابی است که به بررسی تاریخچۀ جنبش آموزش بیساختار، مدرسه در خانه و نیروهای شکل دهندۀ آن از گذشته تاکنون میپردازد. از آنجا که تعداد فزایندهای از خانوادهها، آموزش بیساختار و مدرسه در خانه را به عنوان سبک آموزشی فرزندان خود بر میگزینند، مطالعۀ این جنبشِ فلسفی و آموزشی،اهمیّتی دوچندان پیدا میکند. این کتاب همچنین برآن است تا به بررسی و تبیین مبانی نظریِ جنبش آموزش بیساختار بپردازد تا بدین ترتیب، علاوه بر ابهام زدایی از آن، بر مشروعیت آموزش بی ساختار به عنوان سبکی آموزشی بیافزاید. در این کتاب، جینا رایلی نمایی علمی و کاربردی را از آموزش بیساختار به تصویر میکشد؛ تصویری که ریشه در مطالعات علمی و مشاهده خانوادههایی دارد که با همه سختیها، به اجرای این رویکرد آموزشی اهتمام میورزند. پدر و مادرانی که برگزیدهاند فرزندان خود را به دور از سیستم سنتی مدارس و در فضایی نوین آموزش دهند.